Bonton novog doba – pravila u komunikaciji putem novih tehnologija

Bonton novog doba – pravila u komunikaciji putem novih tehnologija

Moderna tehnologija također sadrži skup pravila kojih se potrebno pridržavati tijekom komunikacije ovim putem, pogotovo one poslovnog tipa. Engleski naziv "Netiquette" objedinio je sve principe kojih bismo se trebali držati.


Od jednostavnih telefonskih poziva, preko komunikacije putem poruka i mailova, pa sve do kontakta preko društvenih mreža i raznih platformi – tehnologija nam je omogućila da u svakom trenutku budemo povezani s drugima. I baš kao što prilikom komunikacije "licem u lice" postoje pravila kojih bi se sugovornici trebali pridržavati, nove tehnologije također nisu iznimka.

Skup pravila kojih bismo se u određenoj situaciji trebali pridržavati, već je davnih dana objedinjen pod nazivom bonton. Kada su u pitanju moderniji načini komunikacije, i tu postoje određeni principi do kojih bi svi korisnici trebali držati.

Poruke – konciznost i jasnoća

Komunikacija preko poruka postala je sredstvo koje milijuni ljudi diljem svijeta koriste svakodnevno. I dok smo se od običnih SMS poruka pomalo udaljili, zamijenile su ih aplikacije poput WhatsAppa, Messengera ili Vibera. Kako god bilo, princip korištenja je sličan, a sa sobom nosi i određena pravila kojih u nekim situacijama ipak nismo dovoljno svjesni.

Izuzev poruka i komunikacije s izrazito bliskim osobama, poruke upućene poznanicima s kojima nismo tako bliski trebale bi biti ponešto drugačije. Ono u čemu se krije "zamka" je to da jednostavna poruka ne ostavlja prostora za široke interpretacije i često može biti pogrešno shvaćena. Stoga bi tekst poruke trebao sadržavati samo najvažnije činjenice, bez dužih opisa. Ovaj vid komunikacije stoga je u poslovnom smislu poželjno koristiti samo kada je u pitanju potvrda nekog dogovora, upit o vremenu sastanka i slično. Kada su u pitanju detalji, još se uvijek najbolje osloniti na telefonski poziv, koji će svakako i zvučati profesionalnije.

Mail - pouzdano sredstvo poslovne komunikacije

Slanje maila još se uvijek smatra najprofesionalnijim načinom komunikacije kada sastanak "oči u oči" nije moguć. Međutim, i ovdje treba pripaziti na nekoliko stvari. Na samom početku, svakako bi trebalo navesti "subject", odnosno temu o kojoj se radi u tekstu. To može biti tek jedna riječ, a važno je samo kako primatelj već na prvu može shvatiti o čemu je riječ.

Kada prijeđete na pisanje samog maila, potrudite se da on ne bude predugačak, a da obuhvatite sve relevantne činjenice. Također nije poželjno koristiti razne kratice, već je najbolja opcija pisati potpune i jasne rečenice. Kada ste poruku napisali, prije samog slanja pročitajte pozorno tekst te posebnu pozornost posvetite tome da je pravopis točan te da nečije ime ili titulu niste pogrešno naveli.

Video komunikacija

Sve su češće situacije u kojima se razni sastanci, predavanja i edukacije odvijaju putem video veze, što je za mnoge tvrtke praktično i povoljno rješenje. Za njih je uglavnom zaslužan Skype i slične aplikacije, koje sa sobom također nose određena pravila ponašanja.

Bilo da se radi o razgovoru za posao ili tek redovnom sastanku, važno je biti dobro pripremljen. Za početak, potrebno je "dovesti u red" svoj profil, koji bi trebao sadržavati puno ime i prezime, prikladnu fotografiju i točnu lokaciju. Nadalje, kameru je najbolje postaviti ispred neutralne pozadine, kako ne bi predstavljala nepotrebnu distrakciju. Iako se radi o ponešto neformalnijem obliku sastanka, to ne znači kako ne treba posvetiti pažnju profesionalnom izgledu.

Potrebno je zapamtiti da se u ovakvim situacijama treba postaviti kao da je naš sugovornik s nama u prostoriji, odnosno poželjno je uspostaviti kontakt očima. U ovom slučaju pogled bi trebao biti usmjeren prema kameri. Neprirodno glasno pričanje također je nepotrebno, kao i udaranje prstima po tipkovnici ili pisanje tijekom trajanja razgovora. 

Ipak postoje ograničenja

Kada je profesionalna komunikacija posredstvom modernih tehnologija u pitanju, mnogi se stručnjaci slažu u jednome – kada je o bontonu riječ, postoje određene situacije na koje nije moguće utjecati. Za početak, tu su raspoloženja, emocije i dikcija koju nije moguće točno prenijeti mailom ili porukom. Ovakav vid komunikacije će uvijek ostavljati prostora za različite interpretacije i na to jednostavno nije moguće utjecati, koliko god slijedili pravila.

Unatoč tome, bonton u modernim tehnologijama nešto je što se konstantno razvija, tako da danas svaka aplikacija ima svoja "pravila", koja korisnik jednostavno nauči kroz korištenje. Ovo je područje postalo predmet mnogih istraživanja i proučavanja, tako da je u engleskom jeziku dobilo i svoj naziv – "Netiquette".